Ce trebuie să cuprindă un afiș de impact

Uneori, când organizezi un eveniment, afișul este expediat în zona sarcinilor care trebuie doar bifate. Întâlnim prea multe afișe care nu reușesc să convingă audiența cu privire la profesionalismul organizatorilor. Mai mult decât atât, astfel de afișe nu reușesc să crească nivelul de încredere al beneficiarilor în seriozitatea evenimentului promovat.

Acest articol este realizat în baza unei experiențe de cel puțin 200 de afișe realizate pentru evenimente academice, experiență din care am învățat care sunt carențele principale în realizarea unui afiș de succes pentru conferințe, simpozioane sau workshopuri.

În prezentarea noastră, am începe cu câteva exemple care dăunează în încercarea de a realiza un afiș care duce la creșterea audienței și a încrederii beneficiarilor în evenimentul ca atare.

1. De multe ori promotorii unui eveniment consideră că siglele instituțiilor organizatoare trebuie să aibă o dimensiune considerabilă. Fie din loialitate instituțională, fie pentru a da greutate evenimentului prin prestigiul instituțiilor implicate. Trebuie știut, însă, faptul că siglele, de cele mai multe ori, sunt ignorate de cei cărora vă adresați. Aceștia dezvoltă un reflex de orbire față de tot ceea ce înseamnă siglă. Pentru că nu prea îi interesează heraldica evenimentului. Sau îi interesează în ultimul rând. Astfel siglele supradimensionate riscă să devină agresive atât pe partea de comunicare a mesajului principal, cât și pe partea de estetică și impact vizual.

2. Foarte întâlnită este și situația în care promotorii evenimentelor preferă soluții simple de design. Clasicul „așa se face” pare o soluție preferată de mulți organizatori. Totul trebuie să fie pe centru, de exemplu. Cu fonturi de tip Times New Roman sau Arial. Ceea ce nu se știe este faptul că încercarea de a pune totul pe mijloc nu reprezintă o soluție clasică. Dimpotrivă, este vorba despre o opțiune pe care o preferăm doar pentru a ne situa în zona de confort.

3. Apoi, în multe situații întâlnite de noi, organizatorii vor să introducă pe afiș toate informațiile posibile. Mai mult sau mai puțin utile cu privire la evenimentul promovat. Obiectivul principal al unui afiș este acela de a capta și de a atrage audiență. Funcția informativă a unui afiș ar trebui să fie una minimală, în comparație cu funcția de atragere a audienței. Pentru informații suplimentare, trebuie create soluții integrate, care să trimită la un site, de exemplu. Sau la un eveniment promovat pe Facebook. Aglomerarea informației duce la estomparea mesajului principal și la diminuarea impactului asupra posibililor participanți.

4. Frecvente sunt și cazurile în care mesajul nu este ierarhizat din punctul de vedere al importanței fiecărei informații care trebuie transmisă. De obicei, cele mai importante informații țin de titlu și de prestigiul comunicatorilor. Dacă o conferință mizează, de exemplu, pe importanța subiectului în discuție, atunci afișul ar trebui axat pe promovarea, în primul rând, a acestei informații. Dacă, dimpotrivă, evenimentul mizează pe prestigiul celor care vor conferenția, aceștia ar trebui promovați în primul rând. Oricare ar fi situația, ierarhizarea mesajului se poate face foarte simplu prin utilizarea unei relații de două treimi între cele două mesaje transmise. Adică: ori autorul, ori titlul ar trebui prezentat într-un font cu o mărime de aproximativ două treimi față de mesajul principal.

5. Un ultim caz pe care îl prezentăm ține de aglomerarea designului. Prea multe fonturi, prea multe culori, prea multe imagini. În cele mai multe cazuri ale unei astfel de situații, mesajul principal se pierde în decor, iar afișul nu mai reușește să captiveze audiența și nici nu mai atrage posibilii participanți.

După ce am prezentat principalele probleme în realizarea unui afiș, vom prezenta modalitățile de abordare pentru realizarea unui afiș de impact.

Simplificarea mesajului

Ierarhizarea mesajului

Integrarea mesajului

Retorica mesajului

ARTICOL ÎN CONSTRUCȚIE