De WordPress m-am îndrăgostit greu

Cu sughițuri, cu multe intervenții sarcastice, cu renunțări și reveniri. Așa a început aventura mea cu WordPress. Pentru mine era vorba, mai curând, de aventuri pasagere. Mi se părea o soluție prea naivă pentru a duce la o relație de durată. WordPress îmi părea, la început, o ușuratică, o parteneră cu prea multe propuneri de a fi plătită. Consideram WordPressul ca fiind o chestiune hedonistă: plăceri imediate pentru probleme mărunte. 

Cu WordPress, dinspre Drupal. Sau cum am fost părăsit de Drupal

A durat mult și nu a fost o dragoste la prima vedere, cum mi s-a întâmplat cu Drupal. Mai mult decât atât, am fost împins spre WordPress pentru că tocmai Drupal a fost cel care mă părăsise. Ceea ce consideram că a fost cea mai spectaculoasă îmbunătățire a Drupalului, varianta 8 (prin 2011, dacă mai țin bine minte), a venit și cu multe erori și o prea lungă perioadă de rafinare. 

Până în 2018, încă mai consideram că că Drupal reprezenta soluția cea mai bună cel puțin pentru platforme, intranet și soluții de tip multisite. Apoi nu a mai fost vorba despre iubire, ci despre un simplu respect. Poate și pentru faptul că nu există soluții automate de update pentru noile sale variante. Atunci când vine vorba despre o nouă variantă pentru Drupal, trebuie, de exemplu, să ștergi o parte însemnată din directoare, direct de pe server. Iar, atunci când la finalul instalării, trebuie să faci update la baza de date, pot să apară o mulțime de erori pentru că serverul nu este întotdeauna atât de bine configurat pentru astfel de intervenții. 

Din acest punct de vedere, soluția WordPress mi se pare mai simplă. Există module pentru update automat (și pentru kitul de bază și pentru module și pentru teme). Și erorile, la acest capitol, sunt extrem de rare. Un lucru pe care nu poți să nu-l iubești atunci când ai în administrare mai multe site-uri. 

WordPress sau despre o iubire târzie

După cum spuneam, m-am îndrăgostit greu de WordPress și relația noastră pare ca o iubire de maturitate: lipsită de prea mult entuziasm și încărcată de tot felul de compromisuri.

Câteva compromisuri

Cum să fii dinamic în WordPress

WordPress, în principal, este o soluție orientată pe construcția unui site de tip blog. Kitul de bază oferă numeroase instrumente pentru a obține un blog destul de puternic. Dar, ca și în cazul soluției Drupal, fără a folosi module suplimentare, nu ai la dispoziție decât o singură pagină în care apar postările blogului. Cu filtre doar pentru organizarea articolelor în funcție de apariție, revizie sau titlu. Atunci când ai mai multe tipuri de articole și vrei să le distribui pe pagini separate, lucrurile se complică și pentru WordPress și pentru Drupal. Dar pentru WordPress, dacă te rezumi la module gratuite, soluțiile devin mult mai complicate. Există, dar necesită timp suplimentar de implementare. În Drupal, de xemplu, ai la dispoziție un modul extrem de puternic, Views, realizat de Earl Miles. Este open source (gratuit în totalitate) și oferă enorm de multe opțiuni pentru managementul conținutului. Aș spune că aproape nu merită să construiești un site în Drupal dacă nu vei folosi modulul Views. Există și alte soluții, dar cea cu ajutorul modulului Views este cea mai utilizată, pentru că oferă soluții nelimitate pentru orice tip de configurare dinamică a site-ului realizat.

Există varianta Views și pentru WordPress: modulul Content Views (la care contribuie și Earl Miles) dar opțiunea gratuită este extrem de limitată. Trebuie combinată cu alte soluții. Iar soluția premium nu este foarte ieftină și nu oferă același grad de management dinamic al conținutului ca în cazul modulului Views pentru Drupal. 

Dacă vrei să te limitezi doar la soluții open source, atunci când trebuie să dezvolți o soluție dinamică de management al conținutului, trebuie să ai cunoștințe cel puțin avansate de WordPress. Uneori e bine să știi să scrii și cod. Dar, după cum am spus, crește substanțial consumul de timp și energie. Voi dedica, pe viitor, un articol cu soluțiile găsite de mine. 

Pentru a depăși acest obstacol și pentru a reuși să construiesc site-uri cît mai dinamice, m-am predat, în cele din urmă și am cumpărat varianta PRO a modulului Elementor. 

Cât de gratuită este soluția WordPress?

Kitul WordPress este gratuit în totalitate. Dar orice proiect WordPress gratuit într-o măsură invers proporțională cu timpul de dezvoltare. De fiecare dată, o soluție gratuită trebuie configurată la maximum și, de cele mai multe ori, trebuie completată cu multe alte soluții gratuite. Apare, astfel, un alt impediment: cu cât sunt instalate mai multe module, cu atât scade mai mult viteza de accesare a site-ului. 

În ultimii ani, am evitat modulele premium. Chiar mă consideram unul dintre activiștii culturii open source. Dar, în 2018, am fost nevoit să cumpăr primul modul WordPress (Elementor), datorită complexității site-urilor pe care le aveam în dezvoltare. Nu este tocmai ieftin, dar se amortizează atunci când ești implicat în proiecte plătite. Totodată, se reduce foarte mult consumul de timp și energie dedicate dezvoltării web. 

Ce caut atunci când cumpăr un modul WordPress?

Deși nu întotdeauna dorințele mele se potrivesc cu oferta, încerc să țin cont de câteva lucruri. Mă interesează mai ales calitatea produsului cumpărat, dar și eficiența cost-calitate. Cum s-ar spune, aș vrea ca banul oferit de mine să se ridice la valoarea lui maximă.  

  • Înainte de a cumpăra un modul, încerc să explorez și să experimentez toate funcționalitățile oferite de varianta gratuită. 
  • Caut un modul care să răspundă la cât mai multe dintre problemele privind funcționalitățile cărora i se adresează. 
  • Prefer module cu plată o singură dată (pe viață cum s-ar spune) chiar dacă ar fi mai scumpe sau ceva mai puțin complexe. 
  • Caut module cu comunități de susținere mari și puternice. Atât pe platforma wordpress.org, cât și pe platformele mediei de socializare.
  • Nu uit să introduc prețul modulului în oferta de mentenanță tehnică, mai ales atunci când modulul trebuie plătit anual. 

Până la urmă, nu trebuie evitată următoarea concluzie: un modul este un instrument. Iar justificarea achiziției sale depinde în totalitate de necesitățile de construcție web. Se pot construi site-uri WordPress și fără a cumpăra aplicații terțe. Dar, cel puțin pentru mine, atunci când apar proiecte cu grad ridicat de complexitate, prefer să fiu mai puțin activist în filosofia open source

Designul specific temelor WordPress

Comunitatea dezvoltatorilor de design (cei care construiesc așa zisele teme) este foarte mare în cazul soluției WordPress. Cred că este cea mai mare comunitate de designeri în cazul sistemelor de management al conținutului (WordPress, Drupal, Joomla și așa mai departe). Există multe soluții gratuite elegante (teme cum mai sunt ele numite), cu cod îngrijit în spate și cu multă diversitate în ceea ce privește filosofia de prezentare a site-urilor. Dar, din punctul meu de vedere, există, și în această problemă, o serie de chestiuni care merită luate în considerare. Cu precizarea că este vorba despre alegerea unui design atunci când nu folosesc modulul Elementor pentru construcția unui site.

  • Cele mai bune teme sunt și cele mai folosite. Tocmai pentru că reprezintă soluții bune, sunt și foarte populare. Astfel încât, dacă este să te limitezi la designul oferit de o temă WordPress, există riscul să obții un site care să semene cu multe altele. Fără o minimă intervenție pe partea de design, vei obține un produs cu grad scăzut de personalitate. 
  • În cazul alegerii unei teme, atunci când nu doresc să intervin prea mult pe partea de design, evit temele populare și mă orientez mai mult spre temele cele mai noi. Dar, în această situație, riscul de a apărea erori este destul de ridicat. 
  • Un alt aspect pe care aș vrea să îl aduc în atenție este faptul că majoritatea covârșitoare a temelor propuse de comunitatea de designeri se supun tendințelor la modă. Filosofia de design este dictată atât de necesitățile actuale ale utilizatorilor, cât și de trendurile din lumea largă a design-ului. De cele mai multe ori, pentru a oferi o experiență plăcută utilizatorului, este de preferat să rămâi în trend. Dar, atunci când apar proiecte care necesită un design cu grad mare de creativitate, lucrurile se complică. În aceste cazuri, este necesară o intervenție agresivă pe partea de design. 
  • Cele mai simple soluții de intervenție pe partea de design sunt oferite de aplicațiile de tip constructor de pagină (așa zisele page builder). Eu prefer Elementor și am încercat destule. 
  • Reactivitatea designului paginii (așa zisul concept de responsive) reprezenta un criteriu extrem de important în alegerile mele. Pentru că este vorba despre adaptarea designului la toate tipurile de ecrane (pentru calculator, laptop, tabletă sau telefon mobil). Totuși, în momentul de față, este greu să mai găsești teme care să încalce acest principiu, mai ales că el este foarte bine reglementat de normele web internaționale. E bine, totuși, să probați faptul că tema respectă normele de reactivitate. 

Atunci când caut o temă pentru un proiect nou, sunt atent mai întâi la calitatea designului textului (așa zisa tipografie). Textul este cel mai important element într-un site, oricât de mult am crede că percepția utilizatorului ignoră designul textului și este captivată de elementele media (imagini sau videoclipuri). Fonturile, înălțimea liniilor de text, dimensiunea literelor pot fi schimbate cu ușurință, dar prefer să plec de la un design bine formatat din punctul de vedere al tipografiei. 

Dincolo de calitatea tipografică a unei teme WordPress, mă interesează designul articolului din cadrul blogului și designul paginii de prezentare a articolelor. Utilizatorul site-ului va interacționa cel mai mult cu aceste tipuri de conținut. Articolul de blog este, pe de altă parte, și cel mai dinamic tip de conținut, oferă informațiile de ultimă actualitate și are cel mai ridicat grad de integrare cu media de socializare. Cel puțin atunci când nu este vorba despre un proiect de comerț electronic (în aceste cazuri, produsul este tipul de conținut cu cel mai ridicat grad de interactivitate). Dar chiar și în cazul proiectelor de comerț electronic, în cele mai multe cazuri, designul articolului va avea efect asupra designului produsului. 

În cazul designului blogului, mă interesează, în primul rând, modalitatea în care relaționează în pagină imaginea cu textul, cu metadatele, designul listei de comentarii, comportamentul casetelor de prezentare a articolelor blogului. 

Toate aceste aspecte le urmăresc atunci când nu folosesc Elementor pentru construcția site-ului. Ceea ce se întâmplă din ce în ce mai rar. 

În momentul în care folosesc Elementor, folosesc o singură temă, după ce am încercat destul de multe teme dedicate acestui constructor de pagină. Este vorba despre tema ASTRA. Personalizarea designului pentru fiecare site în parte o fac cu ajutorul constructorului Elementor. 

Astfel, dacă nu utilizați Elementor, puteți lua în considerare aspectele prezentate mai sus. Dacă utilizați elementor, folosiți tema Astra și modificați designul cu ajutorul soluției constructive Elementor. Există mai multe teme dedicate soluției Elementor. Mie Astra mi se parea cea mai bună în momentul de față.

În loc de încheiere

După cum deja am spus, m-am îndrăgostit greu de WordPress. Dar, în momentul de față, aceasta este soluția care este cea mai potrivită pentru modul meu de construcție web. Nu este unica și poate nu este nici cea mai eficientă. Dar m-am obișnuit cu ea. Mai mult decât atât: până acum, am trecut cu bine de toate scandalurile care au intervenit între noi pe parcurs. Astfel, aș putea spune că avem o prietenie puternică și cred că există multe alte lucruri pe care ni le vom putea oferi reciproc pe viitor. 

Îți place acest articol?

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

Adaugă un comentariu